Recepty - to je Kuchtění.cz

Kuchteni.cz = Recepty, zajimavé články, tipy a rady pro Vás

Koření života

cinamon
Když jsem byla dítě, pamatuji si pohled do máminy skřínky s kořením. Bylo to jako snění v černobílém světě. Dominantní skleničky byly naplněny jak jinak než solí a pepřem, vzpomínám si však také na drcený česnek v prášku, kousky sušené cibule či skořicový cukr - určený pro můj oblíbený toast. Pamatuji si také skleničku s paprikou, která se po celá desetiletí nezměnila, stejně jako party držáčky vajec na tvrdo.

Nicméně, to jsem ještě byla malá a rozdílné chuti koření jsem příliš nevnímala. To se však s přibývajícím věkem měnilo a postupně jsem začala různorodost vnímat čím dál více. Pamatuji si, když jsem poprvé jedla uzené papriky podávané na bramborech ve španělské restauraci. Další den jsem utíkala na trh koupit si svoji vlastní láhev paprik (v té době to nebylo tak lehké, jak je tomu dnes). Můj úplně první pokus o chilli se skládal z kmínu, koriandru, ancho chile a byl to právě on, jež se mi nesmazatelně vryl do paměti. A zatímco sladký a oblíbený skořicový toast dodnes považuji jako jednu z osobních slabostí, od této chvíle jsem začala poznávat, jak skvěle může skořice chutnat ve spojení s pikantními pokrmy.

Koření mne zkrátka dostalo, a nepřestává mne dodnes fascinovat. Vždyť si vezměte, půl čajové lžičky skořice obsahuje více antioxidantů, než talíř čerstvých malin. Stejné množství mletého koření zvaného Turmeric (Kurkukma ) zase nahradí talíř čerstvé brokolice. Mletý zázvor, kari či paprika, jsou těmi největší hráči co do obsahu antioxidantů. A právě tato fakta mají za následek spoustu léčivých účinků vybraných druhů koření. Kupříkladu, dle studií je dokázáno, že skořice pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi, turmeric (kurkuma) slouží k prevenci rakoviny, zázvor pak ke snižování různých zánětů. Ať tak či onak, miluju tato koření už jen díky jejich nepřekonatelné vůni.

Vzhledem k přínosu pro zdraví je zde však ještě další věc, proč tato koření používat více. Pokud přemýšlíte jak kombinovat většinu těchto koření v jednom (kurkuma, skořice, cayennský pepř...), věřte, že řešením je klasické kari koření, které obsahuje vše ve velmi vyváženém poměru, příjemném pro naše trávení,  uklidňujícím naší mysl a s komplexními blahodárnými účinky pro naše zdraví. Jsou to koření z běžných zelenin, přinášející mimořádné chuťové zážitky.

zdroj: Finecooking, Srp 30, Ellie Krieger

Sdílet