Recepty - to je Kuchtění.cz

Kuchteni.cz = Recepty, zajimavé články, tipy a rady pro Vás

Grilovací speciál: tajemství grilované zeleniny

353445_corn_sessions_1Zelenina - významný zdroj vitamínů, vlákniny a dalších živin zcela nezbytných pro správné fungování našeho těla. Většina z nás zeleninu konzumuje především jako přílohu ve stavu syrovém či ve formě salátů, avšak je také skvělým doplňkem vaření a grilování. Dnes se podíváme na poslední zmíněnou možnost úpravy, řekneme si, jaké typy jsou pro grilování vhodné, vyvrátíme pár zavedených klišé a poradíme jak správně postupovat při grilování.

Vítejte u pokračování našeho seriálu o grilování. Dnes si na chvíli odpočineme od grilů a podíváme se na činnost, kvůli které si vlastně gril pořizujeme - grilování. Pokud vás hned napadl šťavnatý kus masa rozplácnutý na rožni, nenechte se zmást. Tématem tohoto dílu je grilování zeleniny.

Ne každá zelenina je však ke grilování vhodná. Grilovaný okurek návštěvu příliš neoslní, zatímco grilovaný lilek bude delikatesou. Pojďme se tedy podívat na ideální typy pro tuto úpravu. Skvělou pochoutkou je grilovaná kukuřice, lilek, mrkev, chřest, paprika či cibule. Opomenout bychom však neměli ani lilek, cuketu, brokolici, žampiony, cizrnu, baklažán či rajčata. Pokud rádi experimentujete, pak jistě zkusíte grilované zelí, květák či česnek. Ať tak či onak, grilovat lze takřka cokoliv a jak říká jedno staré přísloví, 100 lidí, 100 chutí. Spousta lidí však nad úpravou grilováním ohrnuje nos. Argumentují tím, že díky okouření a vysoké teplotě se z původně vitamínové bomby stane škodlivý přílohový bonbon. Pojďme se podívat, co je na tomto tvrzení pravdy.

Čerstvá zelenina je bezpochyby jedním z nejlepších zdrojů vitamínů vůbec. Znamená však tepelná úprava vraždu všech dostupných prvků? Odpověď zní nikoliv. Velmi však záleží na tom, jak samotná příprava vypadá. Zelenina by neměla přijít do kontaktu s železem, pozor tedy na levné grily, kdy rošty nejsou tvořeny z nerezu (nerez nezpůsobuje úbytek vitamínů). Případný problémům můžete předejít užitím grilovacích misek, které tak či onak doporučujeme kvůli snížení absorpce škodlivých látek. Zelenina musí být upravována rychle, nesmí být příliš dlouho dušena. Jedině tak docílíte perfektní chuti a maximální možné porci vitamínů. Rovněž by měla být zelenina podávána a konzumována co možná nejdříve po přípravě, zbytečným čekáním přicházíte o další a další blahodárné prvky.

K úpravě si zmíníme dvě možné metody. Jedná se o přímou a nepřímou formu přípravy. První zmíněná je založena na principu rychlého šoku buď přímo nad plamenem, nebo na rozpáleném roštu. Druhá metoda je pomalejší, grilování probíhá postupně a má blíže k dušení. Pro plnohodnotnou chuť je však potřeba dodržovat zásady zmíněné výše.

A jaký gril je pro úpravu nejvhodnější? Na tuto otázku neexistuje přesná odpověď, na všech typech lze připravit skvělý pokrm, patrně nejjednodušší však bude příprava na grilech elektrických či plynových, kde lze dosáhnout zcela rovnoměrného rozehřátí celého povrchu. Ideální pro takovou úpravou jsou grily firmy Weber. Při použití grilovacích misek však lze podobného efektu dosáhnout také na grilu poháněném dřevěným uhlím.

Pro plnohodnotnou inspiraci, kterou psaný text nemůže nikdy přinést, Vám přikládáme dva video odkazy, které mohou být plnohodnotným tutoriálem i pro začínajícího gril mastera.

http://www.grily-krby.cz/grilovani-video/zelny-salat/

http://www.grily-krby.cz/grilovani-video/zauzena-cibulova-polevka/

Pro dnešek se rozloučíme, nicméně nezoufejte, v příštím díle si povíme o grilování samotném, jak připravit skvělou zahradní party a prozradíme tipy a triky, které vám budou všichni závidět.

Sdílet